اساسنامه هیأت های استانی و ضرورت برگزاری انتخابات هیأت رئیسه فوتبال استان
- شناسه خبر: 1321
- تاریخ و زمان ارسال: ۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۱
- بازدید : 483 views
فوتبال ما از ظرفیت کافی برای پیشرفت و توسعه و رسیدن به جایگاهی مطلوب برخوردار می باشد. چگونگی دست یافتن به موقعیت مناسب و ترسیم آینده ای روشن برای آن در دست کسانی است که در این عرصه قبول مسؤولیت کرده اند و گوشه ای از امور را بر عهده گرفته اند.
مسؤولین فوتبال باید به دنبال اعمال مدیریتی صحیح و اصولی و استفاده از همه ظرفیت های نهان و آشکار آن باشند و کارهای مربوط به امروز را به فردا و فرداها حواله ندهند و به عبارتی واضح تر و آشکار، فرصت سوزی نکنند واز لحظه لحظۀ مأموریت و مدیریت بهترین بهره ها را برای فوتبال و سربلندی آن برداشت کنند.
بعد از برگزاری محمع انتخاباتی هیأت فوتبال و مشخص شدن رئیس این رشته برای چهار سال آینده، انتظار می رفت اقدامات اساسی به مرور انجام می گرفت ودر چارچوب قوانین و مقررات موجود و اساسنامه فدراسیون و هیأت های استانی به سامان دهی ، برنامه ریزی و اصلاح ساختار هیأت فوتبال استان اقدام لازم انجام می پذیرفت.
دوران حرف زدن و استفاده از کلمات فریبنده و به نوعی سرگرم کردن افکار عمومی و وعده سرخرمن دادن ها تمام شده است. ورزش و فوتبال نیاز دارد که مسؤولین آن جواب اعتماد مجمع را بدهند و آستین همت بالا بزنند و برای ایجاد تحولی چشمگیر در این رشته نهایت تلاش خود را به عمل آورند.
سعدیا گر چه سخندان و مصالح گویی
به عمل کار بر آید به سخندانی نیست
از این به بعد عملکردها میزان قضاوت در ارتباط با موفقیت و عدم موفقیت در فوتبال خواهد بود. اگر روزها و شب ها سخن بگوئیم و در حرف برای فوتبال استان سرنوشت ایده آلی را رقم بزنیم و ادعای برتر بودن در کشور و دنیا را داشته باشیم ولی در عمل خلاف آنها به اثبات برسد مطمئنا با عکس العمل افکار عمومی و جامعه فوتبال مواجه خواهیم شد.
انتظار می رود که از این به بعد همه اقدامات ، برنامه ها و تلاش های هیات فوتبال استان در چارچوب قوانین و اساسنامۀ مورد قبول انجام بگیرد . اساسنامه ای که بر اثر اعمالِ آن، مسؤول فوتبال استان انتخاب شده است تا پایان دوره مسؤولیت باید بند بند آن مورد توجه قرار بگیرد و در حاکمیت قانون و ممانعت از برخی خودمحوری ها و تصمیمات تک بعدی تلاش بشود.
در فرصت کوتاهی که از برگزاری مجمع انتخاباتی هیات فوتبال استان می گذرد می توان مواردی را مورد اشاره قرار داد که بر خلاف اساسنامه هیات های استانی فدراسیون بوده است. در اساسنامه وظایفی تعریف شده است که توجه به آنها می تواند کلید رمز موفقیت در انجام امور محوله محسوب شود. برای رسیدن به اهداف و جلوگیری از هر گونه حرکت و رفتارِ خلاف اساسنامه مهم ترین وظیفه رئیس هیأت فوتبال استان بوده و اعضای مجمع نیز باید با احساس مسؤولیت ، نظارت کافی بر اجرای قانون و مقررات داشته باشند.
بر اساس ماده 16 اساسنامه ، انتخاب هیأت رئیسه بر عهده مجمع عمومی عادی هیأت فوتبال استان می باشد. در ماده 2 اساسنامه آمده است: هیأت رئیسه هیأت فوتبال عبارتند از :
رئیس هیات فوتبال استان
نائب رئیس هیات فوتبال استان
نائب رئیس امور بانوان
یک نفر از مدیران باشگاه های لیگ به عنوان عضو
یک نفر از بین رؤسای هیأت فوتبال شهرستان ها به عنوان عضو
برای نامزد های عضویت در هیأت رئیسه شرایطی در نظر گرفته شده است که داشتن حداقل 35 سال سن، حداقل مدرک تحصیلی کاردانی، پنج سال سابقه مدیریت و عدم سوءپیشینه و محرومیت اجتماعی بر اساس تائید مراجع ذیصلاح از مهم ترین آنها می باشد.
در ماده 21 اساسنامه روند انتخاب هیأت رئیسه مورد تأکید قرار گرفته که هیچ تفاوتی با روند انتخاب رئیس هیأت ندارد. به این معنی که آنها نیز باید در موعد مقرر ثبت نام نمایند و صلاحیت مدیریتی شان توسط کمیته سه نفره احراز بشود و بعد از طی مراحل قانونی در صحن مجمع و بر اساس بند 9 این ماده به صورت کتبی و مخفی رأی گیری انجام بشود.
حال با توجه به وظایف هیأت رئیسه که در ماده 22 و در 11بند آمده است آیا تعیین تکلیف آن ضروری نبوده و نیست؟ وقتی تائید رؤسا و اعضای کمیته های دائمی و موقت هیأت ، تائید رؤسا و اعضای رکن قضائی هیأت ، عزل و نصب دبیر هیأت ، تصویب برنامه عملیاتی سالیانه کمیته ها و واحدها و بررسی و تصویب تقویم ورزشی سالیانه و .. از اساسی ترین وظایف هیأت رئیسه است آیا نباید گفت که تأخیر در مشخص شدن ترکیب هیأت رئیسه نوعی فرصت سوزی ، از دست دادن زمان و ضربه زدن به اجرای برنامه ها است؟ زمانی که اکثر فعالیت های هیأت فوتبال استان قبل از اجرا، ضرورت دارد که به تصویب هیأت رئیسه برسد پس تا چه زمانی باید در انتظار برگزاری مجمع و انتخاب هیأت رئیسه به سر برد و تا آن موقع چگونه می توان به اقدامات لباس قانونی پوشاند؟
اساسنامه به صراحت برای نواب رئیس شرایط سنی منظور کرده است. آیا رئیس هیأت فوتبال استان که همیشه مدعی پایبندی به اساسنامه است به وقت معرفی نائب رئیس بانوان به مجمع از این شرایط اطلاع نداشته است؟
مسؤولین کمیته هیأت قبلی بر اساس چه مجوزی در حال حاضر نیز به فعالیت ادامه می دهند؟ مگر در بند 1 ماده 22 به صراحت نیامده است که رؤسا و اعضای کمیته های دائمی و موقت هیأت فوتبال موقعی می توانند مشغول به کار بشوند که هیأت رئیسه به پیشنهاد رئیس هیأت فوتبال استان مبنی بر انتصاب آنها موافقت بکند؟